دفتر «فخرالدّین رادونچیچ»، رئیس حزب اتحاد برای آینده بهتر (SBB)، در خبری اعلام کرد: «فخرالدّین رادونچیچ در مستند شبکه قدرتمند و حرفه‌ای خبری بی.بی.سی با عنوان نفوذ ایران در بوسنی و هرزگوین حضور یافته‌است».

دفتر «فخرالدّین رادونچیچ»، رئیس حزب اتحاد برای آینده بهتر (SBB)، در خبری اعلام کرد: «فخرالدّین رادونچیچ در مستند شبکه قدرتمند و حرفه‌ای خبری بی.بی.سی با عنوان نفوذ ایران در بوسنی و هرزگوین حضور یافته‌است». در متن این خبر چنین آمده‌است: «بی.بی.سی لندن به عنوان یکی از معتبرترین شبکه‌های تلویزیونی جهان، هفته گذشته مصاحبه‌ای طولانی با فخرالدّین رادونچیچ، رئیس حزب اتحادیه برای آینده بهتر بوسنی و هرزگوین انجام داد».

به گزارش روابط عمومی حزب اتحادیه برای آینده بهتر بوسنی و هرزگوین، گروه خبرنگاران اعزامی این شبکه به بوسنی و هرزگوین مشغول تهیه و تدوین برنامه‌ای مفصّل درباره نفوذ ایران در بوسنی و هرزگوین، از جمله تاریخ و چگونگی آغاز و وضعیت کنونی آن هستند.

طبق این خبر، رادونچیچ به عنوان وزیر امنیت سابق بوسنی و هرزگوین که در دوره مأموریت خود دو دیپلمات ایرانی را از بوسنی و هرزگوین اخراج کرد، در مصاحبه‌ای نیم‌ساعته به سؤال‌های متعدد و جالب توجه خبرنگاران بی.بی‌.سی پاسخ داد.

یادآوری می‌شود که فخرالدّین رادونچیچ، رئیس حزب اتحادیه برای آینده بهتر، در زمان تصدی پُست وزارت امنیت بوسنی و هرزگوین، دو دیپلمات ایرانی را به دلایل واهی از این کشور اخراج نمود که در آن زمان، این اتفاق بازتاب زیادی داشت. وی همواره چهره‌ای ضد ایرانی به حساب می‌آمد و از اینکه دشمنی خود را با ایران علنی کند، ابایی ندارد. وی در جریان نطق‌های انتخاباتی خود نیز همواره بر طبل ایجاد ارتباط با اروپا و آمریکا و قطع ارتباط همه‌جانبه با ایران، ترکیه و روسیه می‌کوبید و این امر را شعار انتخاباتی خود می‌دانست. وی نجات آینده بوسنی و هرزگوین را منوط به الحاق به اتحادیه اروپا می‌داند و ایران و تا حدودی ترکیه را کشورهایی سنّتی تلقی می‌کند که باعث پس‌رفت و عقب‌گرد بوسنی می‌شوند. اما قبل از این حرف‌ها، دو موضوع در این خبر شایسته تأمل است:

اول اینکه شبکه بی‌.بی‌.سی لندن درست یک ماه بعد از تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دستور ترامپ، اقدام به ساخت مستندی با این عنوان می­کند.گفتنی است در بیانیه وزارت امور خارجه در همین زمینه، بوسنی و هرزگوین از جمله کشورهایی است که آمریکا اعلام کرده بود ایران در آن‌ها اقدامات خطرناکی انجام می‌دهد. عنوان «مستند بودن» این فیلم هم‌مطلبی است که به‌شدت بر مخاطبان تأثیر خواهد گذاشت.

دوم مصاحبه با رادونچیچ، یعنی فردی که در زمان وزارت امنیت خود دیپلمات‌های ایرانی را اخراج کرد و در طول حدود یک دهه گذشته، همواره بر طبل ایران‌هراسی کوبیده‌است و رابطه با ایران را باعث برگشت بوسنی و هرزگوین به دوران قبل از تاریخ می‌داند.

به هر حال، خبرها حاکی از آن است که این مستند از تمام اماکن متعلق به نهادهای مختلف ایرانی در بوسنی و هرزگوین، از جمله «نمایشگاه فرهادیه» رایزنی فرهنگی فیلم تهیه­ کرده‌است. عنوان و نیز سازنده فیلم خبر از محتوای آن می‌دهد، لیکن تا منتشر شدن آن، فعلاً هیچ کس از محتوای نهایی این مستند اطلاعی ندارد.

اینکه چرا خبر حضور رادونچیچ در مستند «نفوذ ایران در بوسنی ساخته شبکه بی.بی.سی، آن هم چند روز بعد از انتشار خبر وزیر امنیت شدن وی در بوسنی و هرزگوین، از سوی روابط عمومی این حزب «رسانه‌ای» می‌شود نیز مسئله درخور تأملی است که نباید به‌سادگی از کنار آن گذشت؛ خبری که خود بی.بی.سی هنوز آن را منتشر نکرده‌است.

درباره تجدید وزارت رادونچیچ، همین نکته کافی است که روزنامه «دنونی آواز» مجدداً خبر اخراج دیپلمات‌های ایرانی در سال ۲۰۱۳ را در روزنامه جمعه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ خود چنین منتشرکرده‌است:

«اخراج دیپلمات‌ها از بوسنی و هرزگوین در سال ۲۰۱۳

به دلیل انتصاب مجدد فخرالدّین رادونچیچ به سِمَت وزارت امنیت، مجدداً خبری از ماه‌های مارس و ژوئن ۲۰۱۳ مورد توجه فراوان افکار عمومی داخلی و جهانی قرار گرفت. پس از افشای فعالیت‌های جاسوسی سه دیپلمات ایرانی در بوسنی و هرزگوین، آنان از این کشور اخراج شدند. "احمد حمزه دولاب" و "سهراب جدیدی" اواسط مارس ۲۰۱۳ عناصر نامطلوب اعلام و از بوسنی و هرزگوین اخراج شدند. فخرالدّین رادونچیچ، وزیر امنیت وقت، پیش از این با اعلام اینکه سازمان اطلاعاتی و امنیتی بوسنی و هرزگوین (اوسا) فعالیت‌های غیرمجاز دو دیپلمات ایرانی را ثبت کرده، گفته بود آن‌ها برخلاف مفاد کنوانسیون روابط دیپلماتیک وین رفتار کرده‌اند. "محسن بیات غیاشی"، یک عنصر اطلاعاتی دیگر ایران، اواخر ماه ژوئن همان سال از بوسنی و هرزگوین اخراج شد».

به هر حال، ساخت این مستند ادامه دارد و باید دید در چه تاریخی و برای چه بهره‌برداری سیاسی از این فیلم رونمایی خواهد شد

کد خبر 436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =